Tijdelijke verharding oplaadpunt elektrische bussen

Zware bussen én onderhoudsvriendelijk terrein

Na Venlo is Dordrecht de tweede stad in Nederland die afscheid heeft genomen van diesel stadsbussen en waar nu alleen nog elektrische bussen rijden. Voor deze transitie van het openbaar vervoer heeft Qbuzz Dordrecht de vergunning gekregen; daarom moesten zij op zoek naar een nieuwe busremise (een ruimte waar de bussen gestald worden wanneer ze niet nodig zijn voor het vervoer van reizigers red.) voor hun 37 elektrische bussen.

Tijdelijke verharding
Door Qbuzz is ervoor gekozen om voor de nieuwe busremise inclusief bijbehorende oplaadvoorzieningen een braakliggend terrein in Weeskinderdijk (Dordrecht) te huren. Dit terrein moest helemaal opnieuw ingericht worden. Bij de inrichting van het terrein moest er rekening gehouden worden met het feit dat de busremise een tijdelijke (6-10 jaar) voorziening zou kunnen zijn.

Zware bussen én onderhoudsvriendelijk terrein
Aangezien het gewicht van de 18-tons stadsbussen hoger is dan de standaard dieselbussen van 12 ton, moest er verharding geplaatst worden die bestand is tegen hoge belastingen en intensief gebruik. Ook moest het onderhoudsvriendelijk zijn. Qbuzz heeft samen met de firma De Kuiper Infrabouw B.V. gekozen voor onze Stelcon betonplaten, deze zijn namelijk ideaal te gebruiken als een tijdelijke verharding!

Stelcon N-platen
Er is gekozen voor de betonnen Stelcon N-plaat van 16 cm dik, met vellingkant. Door de dikte van 16 cm is deze Stelcon betonplaat wel 1.600 kg/stuk. Een forse plaat die uitstekend bestand is tegen het manoeuvreren van vele bussen per dag. De slijtvast kwartsdeklaag van de betonplaat zorgt voor een lange levensduur van de verharding. 

De zo’n 1.400 stuks Stelcon betonplaten functioneren nu zo’n twee jaar als verharding op deze busremise, waar bussen dagelijks komen opladen om daarna weer hun rondes te doen in Dordrecht. Mooi dat wij een bijdrage hebben kunnen leveren aan dit duurzame initiatief!